International Committee to Save

the Archeological Sites of Pasargad

 

Link to Farsi Section

       

1

 

پيوند به صفحه اصلی

دالای لاما، رهبر تبعيدی  بوداييان تبت خواستار عزم جهانی برای مساله تغييرات آب و هوايي شد

مراقبت از محیط زيست قسمتی از زندگی ماست

دالای لاما كه در استراليا به سر مي برد به خبرنگار ميراث خبر گفت: هرگز از وان حمام براي شستشوي خود استفاده نكرده‌ام و هر وقت اتاقم را ترك مي‌كنم چراغش را خاموش مي كنم.

 

وي افزود: مراقبت از محيط زيست قسمتي از زندگي ماست و محافظت از محيط زيست بايد در همه ابعاد زندگي ما وجود داشته باشد. 

وي درباره اجلاس تغيير آب و هوايي كپنهاك گفت: محيط زيست بايد مسئله شماره يك جهان باشد و براي محافظت از آن بايد ساير موضوعات جهاني را قرباني آن كرد.

 

سخنان دالاي لاما در يك كنفرانس مطبوعاتي و در آستانه مهمترين اجلاس محيط زيستي جهان كه از 16 تا 27 آذر در كپنهاك برگزار مي‌شود.

 

 

برگزاركنندگان اجلاس تغيير آب و هوايي اميدوارند كه در پايان اين اجلاس پروتكلي مبني بر كاهش گازهاي گلخانه‌اي تا سال دو هراز و بيست تهيه شود و كشورهاي جهان موظف به اجراي آن شوند.

 

کشورهاي عضو اتحاديه اروپا و کشورهاي صنعتي جهان درنظر دارند توليد گاز‌هاي گلخانه‌اي در جهان را تا نسبت به سال1990 تا 80 درصد کاهش دهند. اين هدف مي‌بايست حداکثر تا سال دو هزار و پانزده ميلادي عملي شود.

 

از سوي ديگر در اجلاس کپنهاک، کشورهاي صنعتي مي‌بايست متعهد شوند که از کشورهاي در حال توسعه حمايت کنند. کشورهاي صنعتي مي‌بايست تا دو هزار و بيست ميلادي دست‌ کم سالی سی ميليارد يورو هزينه کنند. نحوه تأمين اين هزينه هنوز مشخص نيست.

 

در اين اجلاس بسياري از رهبران كشورهاي جهان شركت مي‌كنند كه از جمله مهمترين رهبران جهان مي‌توان به هوجين تائو رئيس جمهور چين و باراك اوباما رئيس جمهور امريكا اشاره كرد كه براي اولين بار در اين اجلاس حاضر مي‌شوند.

 

آمريكا و چين، فرانسه، روسيه، انگلستان و ژاپن از جمله كشورهاي مهم صنعتي محسوب مي‌شوند كه بيشترين سهم را در الودگي هوا به گازدي اكسيد كربن دارند.

 

حضور رئيس جمهور ايالات متحده که همواره يکي از ناقضان اصلي تفاهم نامه هاي کنترل گازهاي گلخانه‌اي بوده بر اهميت اين اجلاس افزوده است. آمريکا توليد کننده يک پنجم گاز دي‌اکسيد کربن جهان است. اين كشور اعلام كرده كه تا سال 2020 ميلادي توليد دي‌اکسيد کربن خود را تا هفده درصد سقف سال 2005  کاهش خواهد داد.

 

در اين اجلاس علاوه بر وزيران محيط زيست 197 کشور جهان سران 60 کشور جهان نيز حضور دارند.

 

ايران نيز براي اولين بار در عاليترين سطح در اين اجلاس شركت مي‌كنند. محمود احمدي نژاد به همراه هيئتي از سازمان محيط محيط زيست و دفتر تغيير اب و هوايي ايران در اين اجلاس حضور خواهند داشت.

 

 

پس از آنكه پروتکل کيوتو نتوانست در مهار تغييرات اقليمي و گرم شدن زمين موفقيت چنداني را کسب کند، اين بار رهبران جهان در پانزدهيمن سالگرد تصويبکنوانسيون تغييرات اقليمي سازمان ملل متحد (UNFCCC) دور هم جمع مي‌شوند تا راهي را براي مهار گرم شدن زمين پيدا کنند.

http://www.chn.ir/news/?section=1&id=32283

کميته بين المللی نجات پاسارگاد

www.savepasargad.com