خبر گزاری میراث فرهنگی http://www.chn.ir/News/?section=2&id=27675

۱۳۸۴/۹/۲۵ - 10:04:00

پلکان محوطه مقدس در پاسارگاد تخريب شد
 

تهران _ ميراث خبر
گروه استان ها: حفاران غير مجاز به قصد پيدا کردن گنجي نوشته در نسخه اي خطي، بخشي از پلکان محوطه مقدس در پاسارگاد را با پتک تخريب کردند. اين محوطه متعلق به دوره هخامنشي و کوروش است.
پاسارگاد مهمترين مجموعه باستاني کشور است که در استان فارس قرار گرفته است. اين مجموعه بي نظير به دستور کوروش بزرگ، نخستين بنيان گذار سلسله هخامنشي تاسيس شده و سال گذشته در فهرست ميراث جهاني به ثبت رسيده است. چندي پيش حفاران غير مجاز بخشي از پلکان محوطه هخامنشي مقدس را که در خارج از عرصه مجموعه باستاني پاسارگاد بوده است را با پتک تخريب کرده اند.
«بابک کيال»، مسئول پايگاه پژوهشي پاسارگاد درباره اين اتفاق گفت: «اين اتفاق شش ماه پيش در محوطه مقدس رخ داد و شواهد تخريب نشان مي دهد که حفاران غير مجاز به قصد پيدا کردن گنجي که احتمالا در يک نسخه خطي از آن ياد شده است، يک سوم از پلکان محوطه مقدس را که خارج از عرصه و حريم حفاظتي پاسارگاد قرار گرفته است تخريب کردند.»
او گفت: «پس از مطلع شدن از اين اتفاق، موضوع به يگان حفاظت از آثار باستاني استان اطلاع داده شد و از رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان فارس نيز خواسته شد تا موضوع را پيگيري کنند.»
اما تاکنون هيچ گزارشي از روند پيگيري اين پرونده ارايه نشده است.
پلکان هاي محوطه باستاني مقدس در پاسارگاد به سکوهايي منتهي مي شود که شکل عبادتگاه دارند به همين علت از اين محوطه به عنوان محوطه مقدس ياد مي شود.
محوطه مقدس در عرصه و حريم مجموعه پاسارگاد جاي نگرفته و به همين علت اين محوطه حتي از داشتن نگهبان نيز محروم است.
اهميت اين محوطه باستاني کمتر از تخت جمشيد يا مقبره و کاخ هاي کوروش در پاسارگاد نيست و تخريب اين پلکان مانند از دست رفتن يکي از ستون هاي تخت جمشيد است.
در همين حال «مهدي صفري»، معاون يگان حفاظت از آثار باستاني استان فارس با اشاره به پيگيري پرونده تخريب پلکان مقدس گفت: «به محض مطلع شدن از اين اتفاق به فرماندهي نيروي انتظامي اطلاع داده شد و از آن پس از طريق نيرروي انتظامي، پرونده در دست بررسي قرار گرفت.»
او در ادامه گفت: «از آنجا که چنين اتفاقي در مجموعه پاسارگاد بي سابقه بوده است هنوز ردي از حفاران غير مجازي که چنين تخلف سنگيني را مرتکب شده اند، بدست نيامده است اما نيروي انتظامي با مظنون بودن به چند نفر همچنان پيگيري خود را ادامه مي دهد.»
به گفته صفري از نيروي انتظامي خواسته شده است تا رسيدن به نتيجه و دستگيري متخلفين پرونده تخريب پلکان محوطه باستاني مقدس باز بماند.
هم اکنون محوطه باستاني مقدس در پاسارگاد توسط يگان حفاظت از آثار باستاني حفاظت مي شود تا بار ديگر چنين اتفاقي رخ ندهد. همچنين پيگيري ها براي شناسايي مخربين آثار فرهنگي ادامه دارد اما هنوز نتيجه اي حاصل نشده است.