قطعنامه همايش نجات بخشی تنگه بلاغی

 

شيراز _ ميراث خبر

http://www.chn.ir/News/?section=2&id=29622

 

اسفند 1384 ـ 23 فوريه 2006                                 بازگشت به صفحه اصلی

آلبوم عکس همايش

سيوند تا زمان پايان كاوش باستان شناسي آب گيري نمي شود

 

مسئولان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و وزارت نيرو با امضاي قطعنامه اي در مراسم اختتاميه همايش باستان شناسي نجات بخشي دره بلاغي، متعهد شدند پژوهش هاي باستان شناسي در تنگه بلاغي تا رسيدن به نتيجه مطلوب و کسب حداکثر اطلاعات از محوطه هاي باستاني واقع در دره بلاغي ادامه يابد و آبگيري سد به پس از تکميل پژوهشها موکول شود.


خبرنگار اعزامي گروه استان ها‏ ‏ـ حسن ظهوري: ادامه کاوش باستان شناسي در تنگه بلاغي تا رسيدن به نتيجه مطلوب و عقب افتادن زمان آبگيري سد سيوند، به عنوان دستاورد همايش باستان شناسي نجات بخشي دره بلاغي و محور مهم قطعنامه بين وزارت نيرو و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در مراسم اختتاميه اين همايش بزگ مطرح شد .



همايش باستان شناسي نجات بخشي دره بلاغي با قرائت قطعنامه تنظيم شده از اين همايش، به پايان رسيد. همايش بزرگ باستان شناسي نجات بخشي تنگه بلاغي با نگاهي به فعاليت هاي باستان شناسي انجام شده در اين دره باستاني صبح امروز در هتل هماي شيراز با حضور معاون پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، نماينده ميراث فرهنگي در مجلس شوراي اسلامي و جمع کثيري از باستان شناسان و مسئولان سازمان ميراث فرهنگي و گرشگري کشور آغاز شد.
در اين همايش که تا پايان امروز ادامه داشت، باستان شناسان به شرح گزارش هاي خود پرداخته و برنامه هاي خود را براي آينده کاوش در تنگه بلاغي اعلام داشتند.
جلسه اختتاميه با سخنراني «طه هاشمي»، رئيس پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري کشور آغاز شد.
وي در ابتدا گفت: «باعث خوشحالي است که در ابتداي فعاليت من در پژوهشگاه ميراث فرهنگي شاهد چنين همايش پر شکوهي هستم. پژوهش در تنگه بلاغي آغازي بود براي شناسايي و پژوهش تاريخي که مي توانست با آبگيري سد سيوند از بين برود. امروز تنگه بلاغي نشان داد که تعامل ميان باستان شناسان داخلي با باستان شناسان خارجي آنقدر افزايش داشته است که اگر آن را با صد سال گذشته و حضور نخستين تيم باستان شناسي خارجي در شوش مقايسه کنيم به بيراهه رفتيه ايم.»
وي در ادامه گفت: «امروز در پژوهشگاه ميراث فرهنگي براي تمام علاقمنداني که مي خواهند در عرصه هاي مختلف اين مرز و بوم پژوهش کنند باز است. بي شک ما نيز در اين مهم به نظرات کارشناسان احتياج داريم.»
هاشمي در مورد توافق با وزارت نيرو براي زمان آبگيري سد سيوند گفت: «قرار است تا زماني که باستان شناسان و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري پژوهش هاي علمي خود را در دره بلاغي به اتمام نرسانده اند، سد سيوند آبگيري نشود.»
وي هماهنگي در نظام جمهوري اسلامي را براي صيانت از ميراث فرهنگي، از دستاوردهاي پروژه تنگه بلاغي دانست و گفت: « چنين هماهنگي را مديون برنامه ريزي پژوهش هاي باستان شناسي و اهميت بخشيدن به آثار باستاني هستيم.»
در ادامه اين جلسه، «امير حسن عباسي»، نماينده ميراث فرهنگي در مجلس شوراي اسلامي گفت: «ما خوشحاليم که امروز دولت در حفظ و حراست از ميراث فرهنگي به نگاه مشترکي رسيده است و همه مسئولان کشوري زير اين نگاه مشترک گام بر مي دارند.»
وي در مورد پيگيري مجلس در ماجراي تنگه بلاغي گفت: «تا کنون نمايندگان فرهنگي مجلس دوبار از تنگه بلاغي ديدن کرده و اهميت موضوع را به درستي دريافته اند. در اين راستا جلساتي نيز با معاون محترم رئيس جمهوري و رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري برگزار شده که نتايج مهمي داشته است و از زحمات وزارت نيرو و همکاري اين نهاد در اجرايي کردن اهداف قانوني قدرداني شود.»
به گفته وي در جلسات مشترک ميان نمايندگان مجلس، سازمان ميرا ث فرهنگي و گردشگري و وزارت نيرو نتايج مطلوبي همچون عقب انداختن زمان آبگيري سد سيوند و حفظ و ايزوله کردن برخي آثار به دست آمده که در آينده از طريق رسانه هاي جمعي به اطلاع افكار عمومي مي رسد.
در مراسم اختتاميه اين همايش «خليل رضاييان»، رئيس سازمان آب منطقه اي استان فارس نيز گفت: «هر چند ما نگران مردمي هستيم که در ارسنجان چشم به آبي دوخته اند که پشت اين سد جمع و براي آن ها فرستاده مي شود، اما خوشحاليم که آبگيري سد سيوند تا امروز آنقدر عقب افتاده است که پژوهش هاي باستان شناسي کاشف نادانسته هاي ما در اين تنگه بوده است.»
وي درادامه گفت: «وظيفه وزارت نيرو ساخت سد و رساندن آب به مناطق محروم است. در اين راستا همکاري با پژوهشکده باستان شناسي به تمام مسئولان سد در کشور آموخته است که بايد با اين پژوهشکده و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در هر چه بهتر کردن پروژه عمراني خود همکاري داشته باشند.»
به گفته رضاييان سد سيوند آبگيري نمي کند تا زماني که مسئولان سازمان ميراث فرهنگي اجازه چنين کاري را بدهند.
«محمد حسن طالبيان»، رئيس بنياد پژوهشي پارسه و پاسارگاد، ديگر سخنران اين جلسه بود که در مورد تعامل ميان تمام دستگاه هاي دولتي گفت: «امروز اين تعامل در سه بخش قابل بررسي است. ابتدا تعامل و همکاري ميان بنياد پارسه و پاسارگاد با پژوهشکده باستان شناسي، دوم تعامل و همکاري ميان بنياد با وزارت نيرو و مسئولان سازمان آب منطقه اي در استان فارس و در آخر نيز تعامل ميان دستگاه هاي دولتي از جمله مجلس بود که جاي سپاس گزاري دارد.»
وي در ادامه با برشمردن خواسته هاي بنياد پژوهشي پارسه و پاسارگاد گفت: «توقف آبگيري سد و ادامه مطالعات و همچنين تهيه دستگاه هاي امکان سنجي رطوبت و ساخت موزه پاسارگاد از جمله مهمترين خواسته هاي بنياد است که اميدواريم اين مهم به انجام برسد.»
در ادامه «عليرضا قائديان»، رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان فارس با مثبت ارزيابي کردن اين همايش صيانت از ميراث فرهنگي را مهمترين اصل سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري دانست و بر اطلاع رساني توام با دانش کارشناسي تاکيد کرد.
وي نگاه بي طرف به تاريخ و ارزش هاي تاريخي را مهمترين اصل اين صيانت دانست.
در پايان اين جلسه «مسعود آذرنوش»، رئيس پژوهشکده باستان شناسي و دبير علمي همايش با قرائت قطعنامه همايش ختم جلسه را اعلام کرد.
متن كامل قطعنامه به شرح زير است:

 


قطعنامه


بسم الله الرحمن الرحيم

مقدمه


    شروع مجدد عمليات ساختماني سد پلوار (سيوند)، واقع در دره بلاغي و خطر تخريب و غرقاب شدن آثار باستاني قلمرو درياچه اين سد، پژوهشکده باستان شناسي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و بنياد پارسه- پاسارگاد را بر آن داشت تا برنامه ريزي هاي گسترده اي را به منظورانجام پژوهشهاي باستان شناختي در دره بلاغي آغاز نمايند.
    طرح هاي پژوهشي نجات بخشي آثار دره بلاغي، توسط گروه هاي تحقيقاتي متعددي به اجرا درآمد که هريک، با توجه به تخصص خود طي يک يا چند فصل در محوطه هاي باستاني دره بلاغي به کاوش پرداخت.
    همايش روزهاي چهار و پنج اسفند ماه سال 1384، تحت عنوان «همايش باستان شناسي نجات بخشي دره بلاغي»، با هدف ارائه نتايج حاصل از اين فعاليت هاي پژوهشي، برگزار گرديد.
موارد مشروح زير، با راي اکثريت پژوهشگران و شرکت کنندگان در همايش، به عنوان قطعنامه نهايي اين گردهمايي به تصويب رسيد:
 


1- شرکت کنندگان در اين همايش، پژوهشکده باستان شناسي و بنياد پارسه- پاسارگاد از پژوهشگراني که در اين برنامه بزرگ تحقيقاتي شرکت داشته اند و با تلاش و بهره گيري از توان علمي خود انبوهي از اطلاعات نوين در مورد گذشته فرهنگي منطقه فراهم ساخته اند، تشکر مي نمايند.

2- پژوهشگران و ديگر شرکت کنندگان در اين همايش تلاشهاي دستگاه هاي ذيربط، به ويژه پژوهشکده باستان شناسي و بنياد پارسه- پاسارگاد را براي برنامه ريزي و اجراي اين طرح بزرگ تحقيقاتي ارج مي نهند.

3- پژوهشگران و ديگر شرکت کنندگان در اين همايش براي تفاهم و همدلي موجود ميان سازمانهاي ميراث فرهنگي و گردشگري، دستگاههاي وابسته بدان، و وزارت نيرو که توجه گسترده به مباحث مرتبط به ميراث فرهنگي دره بلاغي را تسهيل کرده است، اهميت خاص قائلند.

4- پژوهشگران و ديگر شرکت کنندگان در اين همايش بر اين خواست عمومي تاکيد مي نمايند که برنامه هاي پژوهشي جاري تا حصول نتيجه غايي و کسب حداکثر اطلاعات از محوطه هاي باستاني واقع در دره بلاغي ادامه يابد و آبگيري سد به تصميمي که پس از تکميل پژوهشها اتخاذ خواهد شد، موکول گردد.

5- با توجه به خواست ملت و تاکيد دولت جمهوري اسلامي ايران، پژوهشگران و ديگر شرکت کنندگان در اين همايش، خواستار آنند که مسايل مرتبط با ميراث فرهنگي در آغاز مرحله مطالعاتي طرح هاي عمراني مورد توجه خاص مسئولين اين امور قرار گيرد تا از تکرار شرايط پيچيده و دشواري که ساختمان سد پلوار (سيوند) پديد آورده، پيشگيري شود.

6- پژوهشگران و ديگر شرکت کنندگان در اين همايش، با احترام به اعتقادات اديان مختلف و تاکيد بر حفظ حرمت نمادهاي مذهبي تمامي اديان، عمليات تروريستي منجر به انهدام حرمين امام هادي و امام عسکري (ع) در سامره را محکوم کرده، پيشنهاد مي نمايند که سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري از تمام توانائيهاي تخصصي و امکانات خود براي بازسازي هرچه باشکوهتر اين حرمين شرفين بهره گيرد.

چهارم اسفند ماه 1384- شيراز


  بازگشت به صفحه اصلی